Høyre vil ikke være med på dugnaden

Er du velger i Ski, og opptatt av at kommunen vår er med på flyktninge-dugnaden, er det tryggest å stemme på Arbeiderpartiet, eller et av de andre partiene som støtter bosetting.

original_1478639731_3244452

Av Vetle Bo Saga - 4. kandidat, Ski Ap

Før sommeren inngikk et bredt flertall på Stortinget en avtale om å ta imot 8000 syriske flyktninger, over tre år. Bosetting av flyktninger er et dugnadsarbeid fra kommunenes side. Ski kommune har vært sitt ansvar bevisst, og stort sett bosatt vår del.

I kommunestyremøtet 17. juni ble det vedtatt at Ski kommune skal bosette 91 flyktninger i 2015, og 76 i 2016, i tråd med Inkluderings- og mangfoldsdirektoratets (IMDi) anmodning.

Vedtaket ble fattet med én stemmes overvekt. Den stemmen tilhørte tidligere Høyre-ordfører Georg Stub. Han gikk imot eget parti, og sørget for at Ski tar vår del av ansvaret også denne gangen.

Med på dugnaden

I løpet av valgperioden som kommer, 2015 til 2019, vil det imidlertid komme nye anmodninger. Ski Arbeiderparti ønsker at kommunen vår også i fremtiden skal være med på dugnaden.

Med mindre Ski Høyre endrer standpunkt, er ikke det deres holdning.

Tvert imot.

I kommunestyremøtet trakk Høyres gruppeleder, Gunnar Helge Wiik, frem diskusjonen om at den beste hjelpen gis i nærområdene. Ikke bare er argumentasjonen en ansvarsfraskrivelse, den er også oppsiktsvekkende kunnskapsløs. Uavhengig av hva Høyres lokale representanter måtte mene, har Stortinget fattet et vedtak Høyre var med på, som vil medføre et ytterligere bosettingsbehov.

Behovet vil øke

I norske asylmottak satt det ved utgangen av juli 5364 bosettingsklare, av disse var 2574 lengeventende. Det er et etterslep i bosettingen, og etterslepet er kommunenes skyld.

Med avtalen om flyktninger fra Syria vil behovet for bosetting øke, spørsmålet er om vi skal bosette nå, eller la mennesker med livet på vent, vente enda lenger. Det er dårlig integreringspolitikk, og en unødvendig tilleggsbelastning for de det gjelder.

Overrasket over Høyre

Finansminister Siv Jensen har oppfordret kommunepolitikerne til å boikotte Stortingets vedtak, ved å stemme nei til bosetting. Det har Ski Frp gjort i mange år alt, men det var overraskende at Ski Høyre ønsket å sabotere for eget parti, og gjøre stortingsvedtaket om å ta imot 8000 flyktninger vanskeligere for egent regjering å sette ut i livet.

Er du velger i Ski, og opptatt av at kommunen vår er med på dugnaden, er det tryggest å stemme på Arbeiderpartiet, eller et av de andre partiene som støtter bosetting.