Skal vi gå i luksusfellen - eller unngå smellen?

Siden 2007 har kommunens gjeld per innbygger mer enn doblet seg. Dette er gjeld som kommunen skal betjene de neste 30 årene. Andelen av budsjettet som skal brukes til å betjene renter og avdrag vil bare øke og øke de neste årene.

original
av Tuva Moflag, ordførerkandidat

For å sette det i perspektiv: Tenk om ditt lån var mer enn dobbelt så høyt. Hvor mye ville du hatt igjen til regninger, mat, klær og ferier? Langt mindre, naturligvis.

Gjeldsutviklingen bekymrer

Slik er det også med kommunens budsjett. Jo mer penger vi må bruke på å nedbetale gjeld, jo mindre penger har vi å bruke på kommunens tjenester. Det vil si mindre penger å bruke på lærere, hjemmesykepleiere, snøbrøyting, skolebøker, barnehagelærere og renhold.

Gjeldsutviklingen i kommunen bekymrer meg, og jeg mener at vi må ta grep for å dempe gjeldsveksten nå. Det er faktisk en svært viktig valgkampsak. Skal vi fortsette med full fart inn i luksusfellen, eller skal vi ta grep nå - og unngå smellen?

Problematisk strategi

Høyres løsning er å selge eiendom. Mye eiendom. Så mye eiendom som mulig. Det er flere problemer med en slik strategi. For det første lar det seg ikke gjøre å selge all eiendommen med en gang. Allerede mislykkede eiendomssalg i Ski kommune viser dette. For det andre, så er det ikke lurt å selge eiendom nå, som kan ventes å ha en langt større verdi i framtiden. Rekk opp handa den som skal selge huset sitt i Ski nå, og kjøpe nytt hus igjen etter at Follobanen er ferdig. Ingen? Tenkte meg det. For det tredje er det av strategisk interesse for Ski kommune å eie eiendom selv. Det gir oss et mye bedre utgangspunkt for å utvikle kommunen slik vi vil. For å unngå smellen, mener Ski Arbeiderparti at det er riktig å innføre en nøktern eiendomsskatt i neste fireårsperiode. Ved å ta grep nå, unngår vi å måtte ta enda mer drastiske grep i framtiden.

Minimum halvparten av eiendomsskatten skal brukes til å finansiere investeringer, for å dempe gjeldsveksten i kommunen. Investeringer i sykehjem, barnehager og omsorgsboliger. Resten skal blant annet brukes til å ansette flere voksne i skolen, tilby gratis trygghetsalarm og sette ned prisen på SFO. Høyre, Frp, Pp, Sp og Venstre har sørget for at SFO-satsen har økt med 4600 kroner, bare det siste året.

Sats på laveste nivå

Det er et valgløfte fra oss at satsen skal ligge på laveste nivå (2 promille) i hele perioden. I tillegg ser vi for oss et bunnfradrag på én million. Da ser regnestykket slik ut:

• En leilighet til 2 millioner vil få en eiendomsskatt på 100 kroner i måneden.

• Et rekkehus til 3,5 millioner vil få en eiendomsskatt på 300 kroner i måneden.

• En enebolig til 5 millioner vil få en eiendomsskatt på 500 kroner i måneden

Vi skal ha unntaksordninger for dem som har lav betalingsevne. Ingen skal miste huset fordi de ikke har råd til å betale eiendomsskatt. Vil du være med på spleiselaget?

Stem Arbeiderpartiet 14. september.